رباتیک چیست؟
نوشته شده توسط : sanaz

رباتیک علم و مهندسی طراحی، ساخت و کاربرد ربات‌ها است. ربات‌ها ماشین‌هایی هستند که می‌توانند وظایف مشخصی را به صورت خودکار یا با کنترل انسان انجام دهند. ربات‌ها می‌توانند در شرایط خطرناک، صنعتی، خانگی یا نظامی به کار بروند. ربات‌ها ممکن است شبیه انسان یا حیوانات باشند یا شکل دیگری داشته باشند. رباتیک شامل زیرشاخه‌های مختلفی از علوم و فناوری است، مانند مکانیک، الکترونیک، برق، کامپیوتر، هوش مصنوعی و سایبرنتیک.رباتیک چیست

 انواع ربات‌ها

ربات‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس شکل، قابلیت، کاربرد و محیط عملکرد آن‌ها می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد. برخی از انواع رایج ربات‌ها عبارتند از:

- ربات‌های انسان‌نما (Humanoid Robots): ربات‌هایی هستند که شبیه به انسان در ظاهر و رفتار هستند و می‌توانند حرکات مانند راه رفتن، حرف زدن، شناختن و تعامل با محیط را انجام دهند. مثال: ربات ASIMO شرکت هوندا.

- ربات‌های صنعتی (Industrial Robots): ربات‌هایی هستند که در خطوط تولید و فرآیندهای صنعتی به کار می‌روند و وظایف مشخصی را با سرعت و دقت بالا اجرا می‌کنند. مثال: ربات Unimate .

- ربات‌های پزشکی (Medical Robots): ربات‌هایی هستند که در حوزه پزشکی و بهداشتی به کار می‌روند و می‌توانند عمل جراحی، تشخیص، درمان، توزیع دارو، نظارت بر بیماران و کمک به توانبخشی آن‌ها را انجام دهند. مثال: ربات Da Vinci .

- ربات‌های خانگی (Domestic Robots): ربات‌هایی هستند که در منزل یا محل کار به کار می‌روند و می‌توانند وظایف خانگی، تفریحی، آموزشی یا امنیتی را اجرا کنند. مثال: ربات جاروبرقی Roomba .

- ربات‌های نظامی (Military Robots): ربات‌هایی هستند که در جنگ یا مأموریت‌های نظامی به کار می‌روند و می‌توانند حمل و نقل، جاسوسی، تشخیص، حمله، دفاع یا نابودسازی منابع دشمن را اجرا کنند. مثال: پهپاد MQ-1 Predator..

- ربات‌های کوچک (Small Robots): ربات‌هایی هستند که از ابعاد بسیار کوچک برخوردار هستند و معمولاً با استفاده از هوش جمعی گروه‌های بزرگی را تشکیل می‌دهند. این ربات‌ها ممکن است در حوزه‌های علمی، پزشکی، صنعتی یا نظامی به کار بروند. مثال: ربات‌های مورچه‌ای.

- ربات‌های میکروسکوپی (Microscopic Robots): ربات‌هایی هستند که در مقیاس نانومتر ساخته می‌شوند و می‌توانند در سطح سلولی یا مولکولی عمل کنند. این ربات‌ها ممکن است در حوزه‌های پزشکی، صنعتی یا نظامی به کار بروند. مثال: نانو ربات‌ها.بیشتربخوانید





:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: